//Our Ideas
This is me


Diary About Links

Assalamualaikum. Ini adalah blog Our Creato! :) Saya selaku admin blog ini mengucap hai kepada anda xD Disini kami akan kongsi segala tips untuk membuat cerpen, mengedit gambar atau apa-apa sahaja :) Join group kami di Facebook! -> Our Creato! <-

Let's Chat!


Put your cbox code here! Max widht-250px

Thank You






Adakah Anda Pandai Membuat Cerpen?



Annyeonghaseyo semua :) Cik Pah disini o// Haluuu. Satu sahaja soalan yang saya mahu tanya. Adakah anda pandai membuat cerpen? Maksudnya kalian tahu tidak bagaimana hendak membina cerpen sendiri? ^^ Haaa, saya selaku Admin dalam mengurus bahagian Cerpen hendak mengajar anda sekarang ini :D 

1. First thing, kita kena fikir dulu apa jalan cerita yang kita nak buat. Fikirkan jalan cerita mula dan akhir. Contoh: Jalan cerita mula kalian buat seorang murid baru masuk sekolah. Akhir cerita kalian buat murid baru itu menemui sahabat sejatinya. 

2. Fikirkan cara nak bina sinopsis. Ayat itu mesti cantik dan meletup! Janganlah buat ringkas sangat sampai pembaca rasa bosan dan mengantuk :) Ini bukan perlian tetapi FAKTA! Sebab kalau pembaca hendak pilih buku, first thing dia buat adalah BACA SINOPSIS. So, hati-hati bila nak susun ayat untuk sinopsis.

3. Kadang-kala saya pernah jumpa satu buku ini. Dia buku untuk remaja :) Nama wataknya memang panjang dan pelik! Contoh -> Nur Wardina Hanimah Kila Eira Safiyah binti Shafie Ramlee Seri. Panjang gilo! xD Jangan buat nama macam itu okay? Penat mata mahu baca satu persatu namanya~ 

4. BMT! Apakah itu BMT? BMT adalah Bahasa Melayu Tinggi. Kalau mahu buat cerpen/novel mesti ayat kena penuh dan mantap. Janganlah buat macam ini -> "Awak dah balik ke? Cepatnya. Saya baru nak balik ni ha!". <- Ini memang salah lagi dipersalahkan! Ayat yang betul adalah -> "Awak sudah balikkah? Cepatnya. Saya baru mahu balik ini ha!". <- Jangan buat macam itu ya? Kalau novel dewasa bolehlah buat macam itu :)

5. Isi ayat. Janganlah buat macam ini -> "Saya rasa mengantuklah.." Rungut Aqilah sambil menguap. <-  MasyaAllah, pendeknya! Buatlah panjang sedikit. Tambah lagi ayat dengan perbuatan Aqilah itu. Faham dok? :)

6. Bilangan mukasurat. Sudah namanya pun cerpen mesti sedikit, bukan? Janganlah sedikit sangat xP Buatlah sampai muka surat 30 kah? :3 Baru best! 

Sekian dari Cik Pah yang cun melecun ini. Sekiannn o//